Marek Kowalski | 26 września 2016, 00:51

Najlepsze aplikacje do zamawiania taksówek (i nie tylko taksówek) na Androida

Musisz pilnie przedostać się z punktu A do B - choć w ramach jednego miasta, to odległość jest zbyt duża, żeby pokonać ją piechotą, czy nawet rowerem. Poza tym jedziesz na ważne spotkanie, więc dwa kółka nie wchodzą w rachubę - twoja koszula mogłaby ulec dramatycznej degradacji. Komunikacja miejska w wyniku działań władz i robót drogowych nie funkcjonuje jak należy. Sytuacja staje się napięta, ale istnieje rozwiązanie problemu - sięgasz po smartfon, uruchamiasz aplikację i już widzisz gdzie znajduje się pojazd, którym dotrzesz na spotkanie o czasie. Fikcja? Nic z tych rzeczy - zamawianie transportu PRZEZ smartfon (i połączenie telefoniczne) to przeżytek, ale już ZA POMOCĄ smartfona - rzecz stosunkowo nowa i znacznie bardziej efektywna. Nie wierzysz? Oto jak zamówić przewóz za pomocą smartfona, nie wykonując absolutnie żadnego połączenia telefonicznego. 

Narzędziem niezbędnym w zorientowaniu się ile osób skłonnych do świadczenia dla nas usługi przewozowej znajduje się w pobliżu jest smartfon, ale doposażony w odpowiednie aplikacje. W naszym artykule przedstawimy trzy tego typu rozwiązania: kontrowersyjną, ale też popularną w naszym kraju aplikację Uber; polską, dynamicznie rozwijającą się aplikację iTaxi oraz niemieckiego, a właściwie już międzynarodowego potentata w branży mobilnego zamawiania usług przewozowych - mytaxi. Porównamy je i sprawdzimy, które z nich jest najlepsze i - co nie mniej ważne - które oferuje najlepszą aplikację mobilną. 

Uber, iTaxi czy mytaxi - którą aplikację i usługę wybrać?

Każda z tych trzech usług umożliwia całkiem bezproblemowe dotarcie do celu, przy czym oferowane aplikacje są w pewnym stopniu komplementarne - bazy kierowców używających po swojej stronie danego systemu są częściowo wspólne.

Niepodważalną zaletą Ubera jest niska cena oraz wiele dostępnych promocji, które jeszcze ją obniżają. Z drugiej strony ta usługa jest również, ze względów, które bardziej szczegółowo opisaliśmy nieco dalej, najbardziej kontrowersyjna. Co jednak ważne, te kontrowersje (i mogące z nich wynikać problemy) dotyczą głównie kierowców Ubera, dla pasażera nie mają one praktycznie żadnego znaczenia. O ile więc szukacie dobrego, szybkiego i jak najtańszego transportu, Uber nie będzie miał konkurencji.

Polecamy
Uber

Aplikacja kliencka usługi Uber pozwala na proste wezwanie taksówki. Wystarczy Wasz telefon, dane karty płatniczej i wskazanie miejsca docelowego - potem wszystko dzieje się już właściwie samo. 

Jeżeli natomiast chcecie skorzystać z pełnoprawnej taksówki, to zarówno iTaxi, jak i mytaxi są godne polecenia. Również one oferują rabaty na przejazdy, choć mamy wrażenie, że w mytaxi jest ich nieco więcej. 

Pobierz mytaxi ze sklepu Google Play
Pobierz myaxi z AppStore

Za to iTaxi ujęło nas najbardziej przejrzystym interfejsem aplikacji mobilnej, wbudowanym przewodnikiem oraz możliwością skorzystania z usługi bez konieczności rejestracji konta.

Pobierz iTaxi ze sklepu Google Play
Pobierz iTaxi z AppStore

Naszym jednak zdaniem najlepszym wyjściem będzie zainstalowanie wszystkich trzech opisywanych tu aplikacji. Dzięki temu znajdziecie najszybszy możliwy transport i najlepszą na danej trasie cenę. 

Czas zatem poznać odpowiedź na pytanie: w jaki sposób zamówić transport za pomocą smartfona - oczywiście nie wykonując absolutnie żadnego połączenia telefonicznego.

Kontrowersyjny Uber - czyli... ktoś Cię podrzuci.

Polecamy
Uber

Aplikacja kliencka usługi Uber pozwala na proste wezwanie taksówki. Wystarczy Wasz telefon, dane karty płatniczej i wskazanie miejsca docelowego - potem wszystko dzieje się już właściwie samo. 

Idea towarzysząca powstaniu tej usługi była bardzo prosta - jeżeli potrzebujesz transportu, to z pewnością jest ktoś, kto za odpowiednią opłatą przewiezie ciebie do docelowej lokalizacji. Pomysł może i dobry, ale ze względu na to, że został wdrożony w życie z pominięciem przepisów obowiązujących w niektórych krajach, Uber jest uznawany przez wiele osób i instytucji za cokolwiek kontrowersyjny, a czasem - po prostu nielegalny. Co prawda w Polsce Uber nie jest zakazany, więc póki co zainteresowani tą usługą mogą z niej legalnie korzystać.

W pierwsze wersji niniejszego materiału pisaliśmy, że kierowcą może zostać każdy, co spotkało się z reakcją przedstawicieli Ubera (stosowne sprostowanie zamieszczamy poniżej). Pisaliśmy również że kierowcą Ubera zostaniesz niezależnie od tego, czy masz stosowną licencję uprawniającą do przewozu osób i czy prowadzisz działalność gospodarczą. Według aktualnych informacji nadesłanych przez Ubera, prowadzenie działalności gospodarczej jest obecnie wymogiem, który każdy przyszły kierowca Ubera musi spełnić. Nietrudno jednak zauważyć, że w poniższym spisie wymagań nie ma nic na temat licencji.

Pamiętajmy, że korzystając z usług licencjonowanego przewoźnika jesteśmy ubezpieczeni. Taki kierowca, mówiąc wprost - taksówkarz - jest zobligowany do wykupienia odpowiedniego ubezpieczenia obejmującego również pasażerów. Tymczasem w przypadku Ubera możemy w praktyce liczyć jedynie na siebie, bo ubezpieczyciele niespecjalnie kwapią się do wypłaty odszkodowań w sytuacji, gdy okaże się, że np. ranny w wypadku pasażer był przewożony przez kierowcę Ubera wykonującego czynność zarobkową, a kierowca korzystał ze zwykłego ubezpieczenia OC. Chcemy wyraźnie podkreślić, że absolutnie nie zakładamy, że każdy kierowca Ubera gra nie fair, wręcz przeciwnie - wielu z nich podpisało umowę licząc po prostu na pracę, jakiś dochód i ma jak najlepsze intencje. Niestety nie zwalnia ich to od odpowiedzialności prawnej, czy fiskalnej.

Mamy nadzieję, że rozumiecie skąd słowo "kontrowersje" w przypadku Ubera? Niezależnie od argumentów przytoczonych wyżej przez przedstawicieli Ubera, faktem jest, że aplikacja oraz powiązana z nią usługa były zakazywane w wielu miejscach świata. Na przykład w lipcu br. usługa zawiesiła działalność na Węgrzech i przyczyną tego stanu rzeczy jest wprowadzenie przez węgierskiego ustawodawcę nowych przepisów. Niemniej u nas i w wielu państwach, gdzie Uber działa, aplikacja jest bardzo popularna i wiele osób korzysta z tej formy transportu. Powód jest oczywisty i prozaiczny - Uber jest nieco tańszy od przewozów realizowanych przez taksówkarzy - również tych zamawianych za pomocą pozostałych bohaterów tego artykułu. W innych krajach, gdzie opisywana usługa został zaakceptowany, wielu taksówkarzy korzysta jednocześnie z kilku aplikacji, np. z mytaxi i Ubera. Jednak kursy w naszym kraju są znacznie tańsze, niż np. w Niemczech i polscy taksówkarze po prostu uważają, że przy niskich stawkach Ubera, takie przejazdy im się nie opłacają. Przejdźmy jednak do konkretów, czyli prezentacji w jaki sposób można zamówić przejazd za pomocą Ubera.

Po uruchomieniu aplikacji musimy zarejestrować się w usłudze. Tutaj uwaga - jeżeli mamy znajomego, który posługuje się już Uberem, warto by wysłał nam zaproszenie do korzystania z tej usługi. Dzięki niemu otrzymamy darmowy przejazd o wartości 20 zł (lub stosowny 20-złotowy rabat w przypadku droższego kursu). Podczas rejestracji musimy podać nie tylko nasze imię, nazwisko i mail, ale również dane karty kredytowej/płatniczej, którą będziemy opłacać przejazdy - płatność gotówką jest niemożliwa.

Po rejestracji i zalogowaniu się, na ekranie wyświetlana jest mapa wraz z widocznym znacznikiem pokazującym nasze położenie (aplikacja wyświetla wcześniej żądanie dostępu do informacji o lokalizacji, powinniśmy je zaakceptować). Nad pinezką wskazującą naszą pozycję na mapie wyświetlany jest niewielki pasek - liczba po lewej stronie to czas (w minutach) dojazdu najbliższego kierowcy Ubera, żeby kontynuować zamówienie transportu wciskamy własnie ten pasek. W dolnej części ekranu wyświetlany jest jeszcze suwak pozwalający wybrać nam coś w rodzaju "klasy" pojazdu i "jakości" go prowadzącego. UberPOP to "zwykli" kierowcy, natomiast uberSELECT to większe i bardziej luksusowe auta, prowadzone przez osoby z najwyższą średnią ocen, ale też droższe.

O ile wybór miejsca startu jest zautomatyzowany dzięki integracji z podsystemem lokalizacyjnym wbudowanym w smartfon (możliwe jest również wyznaczenie początku trasy ręcznie), to wskazać miejsce docelowe można wpisując po prostu konkretny adres lub wybierając jedną z predefiniowanych w aplikacji lokalizacji. Owe miejsca to po prostu popularne punkty, np. Dworzec Centralny w Warszawie, lotniska, duże galerie handlowe itp.

Po dotknięciu wspomnianego wcześniej paska nad naszą lokalizacją, wyświetlony zostanie ekran potwierdzenia, na którym możemy zmienić metodę płatności (wybrać inną kartę) lub wyświetlić szacowany koszt przejazdu. Jest to ciekawa funckja, jednak tkwi w niej pewna pułapka. Otóż nie należy specjalnie sugerować się kwotą podawaną przez program, bo może się okazać, że po dojechaniu na miejsce kierowca zażyczy sobie opłatę wyższą tłumacząc to np. koniecznością objazdów, czy korkami. Nie ma żadnej gwarancji, że ostateczna cena za przejazd będzie zgodna z prognozą. Według naszych doświadczeń tak najczęściej jest, ale spotkaliśmy się też z opiniami użytkowników, którzy za przejazd zapłacili więcej niż sugerowała aplikacja.

Na pewno warto Ubera wypróbować - przynajmniej żeby wykorzystać pierwszy darmowy przejazd uzyskany w wyniku zaproszenia przesłanego od znajomego, a czy zostaniemy z Uberem na dłużej, to już jest indywidualna kwestia każdego z nas.

Kontrowersja
Uber

Aplikacja kliencka usługi Uber pozwala na proste wezwanie taksówki. Wystarczy Wasz telefon, dane karty płatniczej i wskazanie miejsca docelowego - potem wszystko dzieje się już właściwie samo. 

iTaxi - polski sposób na mobilne zamawianie taksówek

Polecamy
iTaxi

iTaxi to aplikacja do zamawiania taksówek działająca w ponad 100 miastach w Polsce. Za jej pośrednictwem zamówimy wyłącznie licencjonowanego przewoźnika. iTaxi jest wygodniejszą formą zamawiania taksówek. Wyboru pojazdu można dokonać określając standard przewozu, markę i model auta, czy ocenę kierowcy.

iTaxi to całkowicie polski system mobilnego zamawiania taksówek za pomocą dedykowanej aplikacji zainstalowanej na smartfonie. Jest to w pełni legalne rozwiązanie, z którego mogą skorzystać wszyscy licencjonowani przewoźnicy (jako strona świadcząca usługę), zarówno korporacyjni, jak i niezrzeszeni oraz oczywiście każdy zainteresowany przejazdem użytkownik będący w tym przypadku klientem. Aplikacja ta podobała nam się najbardziej - czytelny interfejs, łatwa obsługa, wbudowany samouczek i - to ważne dla wielu osób - możliwość zamówienia taksówki bez konieczności rejestracji konta. Co prawda pozbywamy się wtedy pewnych benefitów (np. ofert promocyjnych dla zarejestrowanych użytkowników), ale z drugiej strony dbamy o własną prywatność. Zobaczmy jak korzystać z iTaxi. 

Pierwszy ekran to oczywiście zachęta do rejestracji konta w aplikacji, ale jak wspominaliśmy wcześniej - nie jest to obowiązkowe. iTaxi to jedyny program, który podczas pierwszego uruchomienia wyświetla krótki instruktaż poruszania się po interfejsie aplikacji - dla nietechnicznych posiadaczy smartfonów jest to naprawdę duże ułatwienie. iTaxi, podobnie jak pozostałe aplikacje, korzysta z funkcji lokalizacyjnych ustawiając w odczytanym miejscu punkt startowy. Na mapie oprócz naszego położenia zaznaczonego na fioletowo widzimy również sporą ilość żółtych symboli reprezentujących - jakżeby inaczej - taksówki. Punkt startowy trasy możemy również wprowadzić ręcznie wypełniając adresem pole tekstowe pod mapą. Najszybciej zamówimy transport dotykając przycisk Zamów najbliższą taksówkę, ale to nie jedyny sposób.

Po wskazaniu dowolnego symbolu taksówki widocznego na mapie, w górnej części ekranu zobaczymy jej markę i model, ile (mniej więcej) czasu zajmie kierowcy dotarcie do naszej lokalizacji, jaka jest stawka za kilometr, a także jaką opinię ma kierujący pojazdem. To fajny gadżet, ale wybieranie np. konkretnej marki poprzez wskazywanie różnych symboli byłoby cokolwiek żmudne. Dlatego twórcy iTaxi pomyśleli o ułatwieniu - wyboru taksówki możemy dokonywać również wywołując listę pojazdów przyciskiem widocznym obok pola z adresem startowym. Jest ona posortowana wg szacowanego czasu dojazdu pod nasz adres, ale można wybrać również ułożenie względem ceny za kilometr.

Aplikacja oferuje także dodatkowe opcje filtrowania - możemy zawęzić poszukiwania do określonej klasy samochodów. Po jej zaznaczeniu program podpowiada jak należy rozumieć to pojęcie. Dla przykładu Klasa Premium to nie tylko bardziej luksusowe auta (skórzana tapicerka, co najmniej dwustrefowa klimatyzacja), ale również kierowca znający język angielski. Przydatne. To nie wszystkie kryteria jakimi możemy manipulować. Mamy do wyboru także liczbę osób jaka ma być transportowana, zażyczyć sobie większy pojazd, czy możliwość przewiezienia zwierząt itp.

mytaxi - niemiecki potentat na polskim gruncie

Warta uwagi
mytaxi

Aplikacja kliencka największego na świecie systemu zamawiania taksówek za pośrednictwem internetu i urządzeń mobilnych. Program umożliwia wybranie konkretnego pojazdu nawet z czterodniowym wyprzedzeniem i obsługuje płatności mobilne dla pasażerów indywidualnych, a w przypadku klientów firmowych - płatności bezgotówkowe.

mytaxi, podobnie jak wcześniej przywołana aplikacja iTaxi, jest systemem zamawiania taksówek za pomocą mobilnej aplikacji. Został on opracowany w Niemczech i jest rozwiązaniem funkcjonującym w wielu krajach, co może mieć znaczenie dla osób podróżujących taksówkami nie tylko w Polsce. Od strony praktycznej, korzystanie z tej aplikacji odbywa się podobnie jak w przypadku konkurencyjnych rozwiązań, niemniej - jak zaznaczyliśmy we wstępnej części artykułu - wszystkie z wymienionych tu programów należy traktować jako wzajemnie uzupełniające się narzędzia ułatwiające nam dotarcie do celu.

W przypadku mytaxi jest tak jak z Uberem - bez rejestracji nie uda nam się zamówić taksówki. Możliwe jest powiązanie aplikacji z kontem Google lub Facebookiem. Choć mytaxi jest - obiektywnie patrząc - aplikacją o większym zasięgu niż iTaxi, to jednak w mniejszych miejscowościach częściej trafialiśmy na taksówki używające polskiego systemu. W dużych miastach porównywanie nie ma sensu - taksówek współpracujących z wymienionymi aplikacjami (poza Uberem oczywiście) jest bardzo dużo i jest w czym wybierać. mytaxi odczytuje naszą lokalizację i wyświetla symbole znajdujących się w pobliżu pojazdów. W tym przypadku pukanie w ikony samochodów nic nie da, żeby zamówić transport trzeba po prostu dotknąć przycisk Zamów taksówkę.

Cechą wyróżniającą mytaxi jest możliwość zamówienia transportu z wyprzedzeniem czasowym i to dość długim, bo maksymalnie aż czterodniowym. Oprócz tego aplikacja daje nam możliwość określenia dodatkowych kryteriów, jakie zamawiany pojazd powinien spełniać. Można również wraz z zamówieniem wysłać kierowcy spersonalizowaną wiadomość. Po wprowadzeniu lokalizacji docelowej aplikacja wyświetli na ekranie szacowany koszt przejazdu oraz jego spodziewany czas.

Co wybrać?

Najlepszym rozwiązaniem jest zainstalowanie wszystkich wymienionych aplikacji - ułatwi to znalezienie odpowiadającego nam środka transportu i szybsze dotarcie do celu. Uber jest co prawda kontrowersyjny, ale z drugiej strony tani i oferuje wiele promocji, choćby za polecenie aplikacji znajomym obie strony otrzymują rabat na przejazd. Bonusy dostępne są również w mytaxi i w iTaxi, przy czym wydaje się, że niemiecki potentat oferuje ich nieco więcej, aczkolwiek to właśnie polskie iTaxi spodobało nam się najbardziej ze względu na przejrzysty interfejs, wbudowany przewodnik po aplikacji oraz możliwość zamówienia taksówki bez konieczności rejestracji konta.

AKTUALIZACJA [30.09.2016]

Kilka dni po publikacji niniejszego materiału otrzymaliśmy sprostowanie od przedstawicieli Ubera, dotyczące jakoby nieprawidłowości zamieszczonych w naszym materiale. Poniżej pełny tekst nadesłanego sprostowania:

1/ Nie jest prawdą, że kierowcy współpracujący z Uberem nie płacą podatków oraz, że każdy może zostać kierowcą. W trosce o bezpieczeństwo zarówno partnerów, jak i pasażerów, każdy kierowca, który chce korzystać z platformy Uber musi przejść wnikliwy proces weryfikacji oraz odbyć bezpośrednie spotkanie z pracownikiem firmy.

Kandydaci chcący świadczyć swoje usługi za pośrednictwem platformy Ubera muszą:

·         dostarczyć zaświadczenie o niekaralności

·         dostarczyć zestawienie wykroczeń w ruchu drogowym (Uber wymaga tego jako jedyny w Polsce)

·         posiadać zarejestrowaną działalność gospodarczą oraz numer NIP

·         przedstawić nazwę i adres jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki

·         przedstawić potwierdzenie dokumentów z CEIDG lub KRS

·         przedstawić numer VAT UE (europejski NIP)

·         dostarczyć ważne ubezpieczenie i badania techniczne auta

·         dostarczyć potwierdzenie własności auta

·         auto musi spełniać ustalone warunki techniczne (samochód zarejestrowany do przewożenia przynajmniej 5 osób wraz z kierowcą, oraz w przypadku usługi UberPOP odpowiedni wiek auta).

Następnie potencjalni partnerzy przechodzą szkolenie z lokalnym pracownikiem Ubera.

2/ Nawiązując do informacji, że wiele instytucji uważa Ubera za kontrowersje, pozytywnie o Uberze wypowiedział się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK stwierdził, że działalność Ubera na polskim rynku sprzyja rozwojowi rynku i wolnej konkurencji, a obowiązujące przepisy powinny nadążać za zmianami technologicznymi:

·         Innowacyjność Ubera nie nosi znamion działań nastawionych na eliminowanie konkurencji. Podstawowe technologie, które wykorzystuje Uber nie są chronione patentami, możliwe jest zatem wykorzystanie tego modelu biznesowego przez konkurencyjnych przedsiębiorców, którzy mogą poddawać go dalszym modyfikacjom z korzyścią dla rozwoju konkurencji, a przez to konsumentów.

·         Wejście Uber na lokalne rynki transportu osobowego w Polsce, jak również jego dotychczasowe funkcjonowanie, wpływa na rozwój konkurencji na tych rynkach, co ma pozytywne przełożenie na sytuację konsumentów.

·         Ewentualne zmiany regulacyjne w tych obszarach powinny być wyważone i adekwatne do skali identyfikowanych problemów. Powinny one generalnie sprzyjać rozwojowi innowacyjnych i pożądanych przez konsumentów usług i unikać rozwiązań, które sprowadzałyby się do nieuzasadnionej ochrony zasiedziałych konkurentów.

Więcej na ten temat: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=12352

Ponadto, w czerwcu tego roku, Komisja Europejska wydała wytyczne dot. traktowania firm działających w obrębie modelu sharing economy. Wg KE nowe modele biznesowe mogą mieć istotny wpływ na rozwój rynku pracy i gospodarki w UE - prawo unijne będzie chronić usługi tworzone w ramach ekonomii współdzielenia, a KE wzywa Państwa Członkowskie do dokonania przeglądu regulacji dotyczących rozwoju takich usług. Więcej na ten temat: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2001_en.htm

Komentarze
taxiludek
27 września 2016, 22:44
www.polskiportfel.pl

Nowość na rynku TAXI
0
gangstahmet
4 czerwca 2017, 02:14
polecam https://www.penpaland.com zaprzyjaźnić się z miejsc podróży
Android:http://app.appsgeyser.com/Penpaland
0
Zaloguj się, by móc komentować