Krzysztof Pojawa | 9 lutego 2016, 06:39

Jak zlokalizować i śledzić samoloty z FlightRadar24

Gdzie jest mój samolot?! To pytanie zadał sobie chyba każdy, kto choć raz czekał na lotnisku na opóźniający się lot. Również ci, którzy wyprawiali w podróż lotniczą swoich bliskich często zastanawiają się, gdzie jest teraz ten jeden samolot. Wiele osób spogląda też w niebo zastanawiając się, dokąd zmierza przelatujący nad nimi żelazny ptak. 
Co ciekawe, odpowiedzi na te pytanie nie są żadną tajemnicą. Lokalizowanie i śledzenie samolotów praktycznie na całym świecie to możliwość dostępna dla każdego posiadacza komputera lub smartfona. Jak to zrobić, jak zlokalizować dowolny przelatujący po niebie samolot? Pomoże w tym specjalny serwis www i aplikacja mobilna FlightRadar24. A więc - gdzie jest mój samolot? Sprawdzamy!

Lokalizacja samolotów - jak to działa

Jak to możliwe, że na ekranie własnego komputera możemy obserwować znaczną część ruchu lotniczego z całego świata? Odpowiedź jest prosta. Większość samolotów wyposażona jest w transpondery, czyli urządzenia przekazujące w czasie rzeczywistym pewien sygnał. W przypadku transponderów lotniczych, gdyż te interesują nas w tej chwili, są to informacje o lokalizacji i identyfikacji statku powietrznego, mogą też przekazywać, dzięki wykorzystaniu specjalnych kodów, informacje o sytuacjach nadzwyczajnych, np.:

  • w przypadku porwania samolotu kod 7500 (seven five-man with knife)
  • w przypadku awarii systemów łączności  kod 7600 (seven six-radio fix)
  • w przypadku poważnych awarii samolotu kod 7700 (seven seven-go to heaven)

Flightradar24 wykorzystuje własne (nie do końca, o tym za chwilę) dane z odbiorników sygnału nadawanego przez transpondery typu ADS-B, co oznacza, że generalnie wyłącznie samoloty wyposażone w tego typu transpondery mogą być śledzone. Są oczywiście wyjątki od tej reguły - na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady wykorzystywane są dane Federalnej Administracji Lotnictwa, dzięki czemu w tym regionie świata również samoloty bez ADS-B mogą być widoczne. Co jednak ważne, to fakt, że w ten typ transpondera wyposażona jest już znaczna część samolotów pasażerskich oraz prywatnych i wojskowych. W Europie jest to około 80% samolotów, a w Stanach Zjednoczonych 55% wszystkich pasażerskich statków powietrznych. Najważniejsze jednak, że na podstawie danych z transponderów możliwe jest ustalenie dokładnej pozycji, a także prędkości i wysokości samolotu.

Dlaczego powiedzieliśmy, że nie są to do końca własne dane Flightradar24? Dlatego, że może je administracji serwisu przekazywać każdy, kto dysponuje odbiornikiem ADS-B. Dane z transponderów nie są tajne, każdy chętny może je więc odbierać i przetwarzać. Flightradar24 ułatwia zresztą uzyskanie własnego odbiornika za darmo - jak? O tym piszemy nieco dalej. Istotne jednak, że wystarczy zdobyć lub kupić odbiornik ADS-B i to wystarczy, żeby pozyskiwać dane z transponderów przelatujących nad nami samolotów.

Jednak dane z transponderów to nie wszystko. One nie zawierają choćby informacji o trasach lotów. Te przypisane są do znaków wywoławczych (ang. callsigns) i numerów rejsów. Może się więc zdarzyć, że przebyta już i zaprezentowana trasa będzie się nieco różnić od zaplanowanej, która wynika z ww. informacji.

Nie wdając się głębiej w szczegółowe zasady lokalizacji statków powietrznych przejdźmy do sedna, czyli do samodzielnego śledzenia samolotów.

Flightradar24.com - lokalizacja samolotu w przeglądarce

Podstawowa metoda dostępu do usługi Flightradar24 to skorzystanie ze specjalnej strony internetowej, umożliwiającej lokalizację samolotów i lotnisk oraz uzyskiwanie szczegółowych informacji dotyczących aktualnie przeprowadzanych oraz wcześniejszych operacji lotniczych.

Główna strona Flightradar24.com to przede wszystkim mapa, na której zlokalizowano lotniska oraz - przede wszystkim - statki powietrzne biorące w danym momencie udział w ruchu lotniczym.

FlightRadar24

Po lewej stronie ekranu znajduje się panel z podstawowymi informacjami zbiorczymi. Pierwszy w kolejności blok, nazwany Aircraft, prezentuje liczbę aktualnie śledzonych samolotów z podziałem na wykorzystaną technikę śledzenia. Klikając w napis list pod tym blokiem zobaczymy pełną listę aktualnie śledzonych samolotów. Szczegółowo przedstawimy ją nieco dalej.

Kolejny blok, Airport delays, prezentuje pięć lotnisk o najwyższych łącznych (dla przylotów i odlotów) indeksach opóźnień. Również tutaj możemy kliknąć list i przejść do szczegółowych informacji o opóźnieniach na wszystkich lotniskach. Również tę kwestię opiszemy dokładnie w kolejnych akapitach.

Ostatni blok, najmniej interesujący (nie będziemy się nim więcej zajmować, przedstawiamy go wyłącznie informacyjnie), to Tweets - znajdziemy w nim ostatnie wpisy prowadzących serwis na Twitterze. 

Kolejnym dość ważnym elementem interfejsu użytkownika jest górna belka menu. Znajdziemy na niej pozycje:

  • Apps - tutaj pobierzemy aplikacje usługi Flightradar24 na smartfony z Androidem, Windows Phone/Windows 10 Mobile oraz iOS, a także oprogramowanie dla Mac'ów i komputerów z Windows.
  • Add coverage - jeśli chcecie pomóc Flightradarowi w śledzeniu samolotów, warto, żebyście zajrzeli do tej zakładki. Tutaj możecie zamówić własny zestaw odbierający dane ADB-S i MLAT, w skład którego wchodzi m. in. odbiornik oraz antena. Musimy jednak od razu zwrócić Waszą uwagę na fakt, że choć wspomniany zestaw możecie otrzymać całkowicie za darmo, to jednak jest to warunkowane zgodą na spełnienie dość konkretnych wymagań, w tym dotyczących lokalizacji anteny (najlepiej na dachu, z 360-stopniowym polem widzenia nieba) i możliwości pozostawienia całego zestawu włączonego przez 24 godziny na dobę. Jeśli jednak możecie spełnić te warunki, warto zastanowić się nad zamówieniem własnego zestawu. My oczywiście nie omieszkaliśmy tego zrobić.
  • Data/History - w tej zakładce znajdziecie szczegółowe dane dotyczące lotnisk, przewoźników i zakończonych wcześniej operacji lotniczych. To jedna z podstawowych funkcjonalności Flightradar24, więc wrócimy do niej w dalszej części tekstu.
  • Social; Press; About - to już mniej interesujące dla większości użytkowników zakładki, obejmujące bezpośrednie linki do kanałów społecznościowych usługi, informacje prasowe oraz podstawowe dane o samym Flightradarze.

W prawym górnym rogu ekranu znajdziemy też uniwersalny czas koordynowany, czyli UTC, a także możliwość rejestracji lub zalogowania, jeśli posiadamy już konto w usłudze Flightradar24. Czy warto się zarejestrować, jakie korzyści przynosi posiadanie konta w usłudze? O tym również napiszemy nieco dalej, teraz jednak przejdźmy już do sedna sprawy, czyli... śledzimy samoloty!

Zacznijmy od ustawienia mapy na interesujący nas region. Możemy zrobić to metodą klasyczną, czyli ręcznie ustawiając i przybliżając bądź oddalając mapę, możemy też skorzystać z zakładek, z których wybieramy odpowiedni kontynent.

FlightRadar24

Możemy też oczywiście wybrać większy lub mniejszy obszar. My na potrzeby niniejszego tekstu pozostaniemy przy Polsce.

Co możemy zrobić teraz? Wyobraźmy sobie, że niedaleko miejsca, w którym właśnie się znajdujemy, przelatuje samolot. Jako, że informacje w usłudze prezentowane są w czasie prawie rzeczywistym, wiemy więc, gdzie się przelatujący samolot znajduje, a więc możemy od razu sprawdzić parametry jego lotu.

Kliknijmy więc w symbol interesującego nas samolotu na mapie. Zostanie on podświetlony na czerwono, a za nim pojawi się ślad prezentujący dokładną przebytą przez niego do tej pory trasę (oczywiście odświeżaną na bieżąco). 

FlightRadar24

Po lewej stronie ekranu wyświetlony zostanie natomiast panel pokazujący podstawowe informacje o operacji lotniczej oraz bieżące parametry lotu.

FlightRadar24

Przede wszystkim zobaczymy więc zdjęcie samolotu (jeśli na nie klikniemy, otworzymy je w dużym rozmiarze w nowej karcie przeglądarki), numer lotu, jego lotniska początkowe i docelowe, a także planowane i rzeczywiste godziny odlotu z lotniska początkowego i przylotu na lotnisko docelowe (oczywiście w przypadku przylotu wyświetlane są godziny planowane - czyli rozkładowe - i szacowane na podstawie godziny startu i przebiegu lotu). 

Wyświetlane informacje obejmują również konkretny model samolotu, jego numer rejestracyjny, oznaczenie radaru, w którego zasięgu samolot się znajduje, a także Squawk, czyli kod transpondera, służący do identyfikacji statku powietrznego i umożliwiający kontrolę radarową.

Dodatkowo, choć dla większości osób śledzących loty to właśnie będą najciekawsze informacje, widzimy w czasie rzeczywistym (jak już wspomnieliśmy - prawie rzeczywistym) wysokość, na jakiej samolot się znajduje, aktualną prędkość i prędkość pionową, kurs oraz szerokość i długość geograficzną. Parametry te podawane są w języku angielskim, wyjaśnimy więc, który z nich co oznacza.

  • Altitude - wysokość
  • Speed - prędkość
  • Vertical speed - prędkość pionowa, czyli prędkość, z jaką samolot się wznosi. Jeśli podana wartość jest ujemna, to oznacza, że samolot jest w trakcie zniżania
  • Track - kurs podawany w stopniach
  • Latitude - szerokość geograficzna
  • Longitude - długość geograficzna

Wróćmy teraz do bardziej szczegółowych informacji o śledzonych samolotach będących aktualnie lub wcześniej w powietrzu. Otwórzmy więc wspomnianą wcześniej listę wszystkich samolotów. 

FlightRadar24

Widzimy tu listę wszystkich samolotów, które są lub w ostatnim czasie były śledzone przez system, a także wszystkie dotyczące ich istotne informacje, jak choćby numer lotu, numer rejestracyjny czy model statku powietrznego. 

Jeśli klikniemy w wybrany lot i będziemy mieli szczęście trafić na samolot prowadzący akurat operację powietrzną, przejdziemy do znanego ekranu śledzenia lotu. 

FlightRadar24

W innym przypadku, kiedy samolot zakończył lot i przestał być widoczny na radarach albo nie znajduje się aktualnie w ich zasięgu, zobaczymy inny obraz - komunikat o braku możliwości śledzenia wybranego lotu.

FlightRadar24

Lista samolotów przydatna jest też, kiedy chcemy znaleźć konkretny samolot. Załóżmy, że interesuje nas samolot linii American Airlines z Chicago do Tokio z numerem lotu AA153. Wpiszmy więc ten numer w pole wyszukiwarki. 

FlightRadar24

Ten samolot akurat jest w trakcie lotu, możemy więc od razu przejść - ponownie - do ekranu śledzenia.

FlightRadar24

Wejdźmy we wspomnianą już również wcześniej listę lotnisk.

FlightRadar24

Poszeregowane są one według największych aktualnie opóźnień, które zostały podzielone na opóźnienia przylotów i odlotów, znajdziemy też szczegółowe informacje o średnim czasie opóźnienia oraz liczbie opóźnionych, a także odwołanych lotów.  Możemy również zlokalizować lotnisko na mapie (w tym celu klikamy symbol szpilki znajdujący się po prawej stronie informacji o opóźnieniach) lub przejść do tablicy lotów danego portu lotniczego - żeby to zrobić, klikamy w oznaczenie IATA wybranego lotniska.

Z poziomu tej listy nie znajdziemy jednak wszystkich lotnisk, prezentuje ona wyłącznie te, na których aktualnie występują największe opóźnienia. Dużo łatwiej jest znaleźć interesujące nas lotnisko korzystając z wyszukiwarki na ekranie głównym.

Znajdźmy więc warszawskie Lotnisko Okęcie. Można to zrobić wpisując kod IATA lub ICAO danego portu lotniczego. W przypadku Okęcia będzie to odpowiednio WAW lub EWPA. 

FlightRadar24

Jeśli klikniemy teraz na oznaczeniu lotniska, zostanie ono zlokalizowane na mapie. Jak jednak widać na obrazie powyżej, dostępne są też trzy inne opcje. Wszystkie one prowadzą do różnych elementów tablicy lotów. Po kliknięciu pierwszej z nich zobaczymy tablicę przylotów, drugiej - tablicę odlotów, a jeśli wybierzemy trzecią opcję, zobaczymy listę samolotów na ziemi, czyli tych które wylądowały i zakończyły operację lotniczą, po czym nie rozpoczęły kolejnej.

Przyjrzyjmy się teraz pokrótce trzem tym tablicom.

FlightRadar24

Na tablicy przylotów widzimy zarówno samoloty, które już wylądowały, jak i loty oczekiwane. Lista zawiera rozkładową godzinę przylotu, numer lotu, miejsce rozpoczęcia operacji lotniczej, oznaczenie linii lotniczej, a także model i numer rejestracyjny samolotu. Dodatkowo widzimy, czy samolot już wylądował bądź czy jest oczekiwany planowo lub opóźniony. O ile samolot jest już w drodze, mamy też podaną spodziewaną godzinę lądowania, możemy też, klikając w przycisk po prawej stronie, przejść do śledzenia danego lotu.

FlightRadar24

Tablica odlotów zawiera praktycznie te same informacje, co tablica przylotów, z tą różnicą, że zamiast miejsca rozpoczęcia lotu mamy podane lotnisko docelowe, a także oczekiwaną godzinę wylotu lub informację, że wylot planowany jest zgodnie z rozkładem.

FlightRadar24

Tablica samolotów znajdujących się na ziemi jest z reguły najkrótsza, zawiera też nieco mniej informacji - widzimy tutaj numer rejestracyjny i tym samolotu, godzinę jego przylotu, a także oznaczenie linii lotniczej.

Wszystkie przedstawione tablice zawierają także najważniejsze informacje dotyczące samego lotniska - bieżącą godzinę zgodną ze strefą czasową, w jakiej port lotniczy się znajduje, temperaturę, widoczność i siłę oraz kierunek wiatru, a także wskaźnik opóźnień z ostatnich dwóch godzin. W przypadku Lotniska Okęcie w chwili przygotowywania tej publikacji nie występowały żadne opóźnienia.

Jeśli interesuje nas, gdzie wybrany samolot latał wcześniej, to również możemy sprawdzić. Wróćmy więc do samolotu, który śledziliśmy nieco wcześniej i zaznaczmy go na mapie, a następnie kliknijmy w numer rejestracyjny na lewym panelu.

FlightRadar24

Możemy teraz zobaczyć historię jego lotów w mijającym miesiącu.

FlightRadar24

 Flightradar24 na Androida - lokalizacja samolotu na smartfonie

Śledzić samoloty możemy jednak nie tylko w przeglądarce na komputerze, ale też korzystając z aplikacji mobilnej na smartfonie albo tablecie. Flightradar24 na urządzenia mobile dostępny jest w wersji darmowej i płatnej - cena dla Androida to 9,99 zł, a na iOS - 3,99 dolarów. I choć cena wersji Premium nie należy do najniższych, to o ile chcecie rzeczywiście śledzić samoloty, zdecydowanie warto ją zapłacić, gdyż darmowa wersja aplikacji nie zapewnia praktycznie żadnych funkcjonalności, poza możliwością uzyskania wyłącznie najprostszych informacji, jak numer lotu czy typ statku powietrznego. Nie znajdziemy tu jednak nawet pełnych informacji o locie.

FlightRadar24

Tymczasem płatna wersja aplikacji zapewnia całą masę możliwości, które znacznie ułatwią i uprzyjemnią śledzenie. Choć - tu kolejna niespodzianka - za niektóre z nich będzie trzeba zapłacić dodatkowo, czyli wykupić wersję Premium wersji Premium. Co jednak otrzymujemy za już wydane prawie 10 złotych? Sprawdźmy.

Ekran główny aplikacji to znana z wersji przeglądarkowej mapa, pokazująca samoloty znajdujące się w najbliższej - stosunkowo - odległości od naszej lokalizacji. 

FlightRadar24

W dolnej części ekranu umieszczono trzy ikony. Pierwsza z nich służy do znacznego zbliżenia widoku do naszej lokalizacji, druga - na niej skupimy się nieco dłużej - do zmiany szczegółów widoku terenu i śledzonych samolotów, a korzystając z trzeciej uszczegółowimy parametry śledzenia.

Stuknijmy więc w drugą ikonkę - to otworzy nam dodatkowe menu, w którym możemy ustawić następujące parametry widoku:

  • oznaczenia samolotów: wyłączone, informacje o linii lotniczej, szczegółowe parametry lotu, w tym m. in. numer lotu, trasa, numer rejestracyjny, wysokość, prędkość czy tym samolotu
  • typ mapy: normalny, terenowy, satelitarny lub hybrydowy
  • rodzaj ikon samolotów: prosty (każdy samolot oznaczony taką samą ikoną) lub realistyczny (przedstawiający rzeczywistą wielkość i kształt samolotu). Za tę funkcjonalność przyjdzie nam jednak dopłacić dodatkowo 7, 99 zł.

FlightRadar24

Trzecia ikona to dodatkowe parametry śledzenia. Co to oznacza? Możemy zdecydować, iż chcemy śledzić wyłącznie samoloty znajdujące się w zadanym zakresie wysokości i prędkości, możemy też szczegółowo określić linię lotniczą, tym samolotu czy lotnisko, na które odbywa się lot. 

FlightRadar24

Wróćmy jednak do śledzenia. Wybierzmy na mapie dowolny samolot i stuknijmy w niego. Zostanie od podświetlony, a na dole ekranu zobaczymy podstawowe informacje o locie. 

FlightRadar24

Ponownie na samym dole ekranu mamy do dyspozycji kilka ikon włączających dodatkowe informacje. Dzięki pierwszej z nich zobaczymy na mapie pełną trasę przelotu.

FlightRadar24

Dzięki drugiej ustawimy śledzony samolot na środku ekranu.

Trzecia, wydaje się, że najważniejsza, da nam dostęp do pełnych informacji o locie.

FlightRadar24

Czwarta, oznaczona jako 3D, pozwoli nam polecieć razem ze śledzonym samolotem - widzimy tu animowaną mapę satelitarną, nad którą lecimy zgodnie z kursem, wysokością i prędkością samolotu. Szczególnie efektownie wygląda to w przypadku samolotu podchodzącego do lądowania, kiedy zniżamy się razem z nim, choć niestety nawet kiedy samolot już wyląduje, my wciąż znajdujemy się nieco powyżej pasa startowego. 

FlightRadar24

Ostatnia ikona to zakończenie śledzenia.

Korzystając z wyszukiwarki aplikacji możemy znajdować interesujące nas samoloty. Wpisujemy numer lotu albo nawet jego fragment.

FlightRadar24

Wybieramy lot z listy i już możemy zobaczyć wszystkie jego szczegóły.

W podobny sposób wyszukujemy lotniska - możemy wpisać zarówno jego oznaczenie kodowe, jak i miejscowość, acz tę ostatnią w języku angielskim.

FlightRadar24  FlightRadar24

Niestety możliwość dostępu do szczegółowych danych o lotniskach jest nieco ograniczona. O ile bez problemu zlokalizujemy wybrane lotnisko na mapie albo sprawdzimy wskaźniki opóźnień, to już za dostęp do tablicy lotów musimy dodatkowo zapłacić. co będzie nas kosztować kolejne 7,99 zł. Przyznajemy raz jeszcze - konieczność kupowania wersji Premium posiadanej już wersji Premium aplikacji to zły pomysł.

Aplikację FlightRadar24 w wersji płatnej można zainstalować na następujących platformach w cenie:

Podsumowanie

Śledzenie samolotów przelatujących nam nad głową, a także tych, których na własne oczy nie widzimy, to nie tylko świetna zabawa (choć to zdecydowanie również), ale też rzecz bardzo przydatna chociażby wtedy, kiedy bliska nam osoba udała się w podróż lotniczą, a my chcemy wiedzieć, na jakim etapie jest lot i czy nie występują w nim żadne problemy. To jednak tylko jedno z wielu możliwych zastosowań, o innych na pewno opowiedzą Wam miłośnicy lotnictwa. My dodamy jeszcze tylko doskonałe narzędzie do poszerzania swojej wiedzy o liniach lotniczych, lotniskach, a przede wszystkim o statkach powietrznych, których nad naszym niebem w ciągu doby przelatuje wiele tysięcy. A że wiedzy nigdy zbyt wiele, to warto wiedzieć również, co, jak i dlaczego porusza się nam nad głowami.

Flightradar24 to jedno z najlepszych narzędzi do śledzenia lotów, zarówno w wersji przeglądarkowej, jak i mobilnej, choć ta druga nawet w wersji darmowej powinna być choć trochę bardziej użyteczna, a nawet jeśli nie, to za niemałą kwotę, jaką trzeba zapłacić za wersję Premium powinniśmy już mieć dostęp do wszystkich funkcji, bez konieczności dodatkowego dopłacania do tych jeszcze bardziej Premium. Niezależnie od tego jednak jeśli interesujecie się choć trochę samolotami, transportem, albo po prostu chcecie poszerzać swoją wiedzę o tym, co nas otacza nie tylko na ziemi, ale też w powietrzu, to warto, żebyście chociaż raz spróbowali pobawić się Flightradarem24. Jesteśmy pewni, że dla wielu z Was już po kilku minutach to narzędzie stanie się jednym z częściej używanych - czy to na komputerze, czy na smartfonie albo tablecie. 

Komentarze
skyradar
27 marca 2017, 05:08
Przydatne narzędzie dla planespotterów i fanów lotnictwa. Nie raz pod płotem lotniska korzystało się z flightradar robiąc przy okazji fotki :)
0
Zaloguj się, by móc komentować